ČASOPIS ČESKÉ FARMACEUTICKÉ SPOLEČNOSTI A SLOVENSKÉ FARMACEUTICKÉ SPOLEČNOSTI

Čes. slov. farm. 2016, 65(6):216-220 | DOI: 10.36290/csf.2016.042

Míra porozumění odborným lékařským termínům u italských studentů

Iolanda Grappasonni1, Hana Klusoňová2, Lenka Kračmarová3,*, Fabio Petrelli1
1 University of Camerino, School of Pharmacy, Italy
2 Charles University in Prague, Faculty of Pharmacy in Hradec Králové, Department of Biological and Medical Sciences (in the time of study realization), Czech Republic
3 Krajská nemocnice T. Bati, a. s. - Lékárna Zlín

Otázka zdravotní gramotnosti a farmakoterapie se zdá být v současné době značným problémem, obzvláště pokud povědomí o lécích je nízké. Studií, které by se zabývaly touto problematikou u studentů, není mnoho. Cílem této práce bylo zjistit míru porozumění odborným medicínským termínům u italských studentů a stanovit případnou souvislost mezi znalostí těchto termínů a věkem, pohlavím, vzděláním a zaměstnáním rodičů respondentů. Průzkum se uskutečnil formou dotazníků v regionu Marky ve střední Itálii v roce 2015. Respondenti byli náhodně vybráni mezi studenty gymnázií, odborných učilišť a místní univerzity. Následně bylo vyhodnoceno 387 vyplněných dotazníků. Míra porozumění odborným termínům mezi studenty byla poměrně nízká. Většina odborných výrazů použitých ve studii byla známá průměrně pouze pro třetinu respondentů. Byl pozorován signifikantní vztah mezi porozuměním odborným termínům a stupněm vzdělání, resp. zaměstnáním rodičů, obzvláště u výrazů, které nejsou běžně používány. Souvislost mezi znalostí medicínských termínů a pohlavím avšak zjištěna nebyla. Toto téma, zasluhující si pozornost, by mělo být dále studováno především z důvodu správné implementace preventivních zdravotnických programů.

Klíčová slova: odborné lékařské termíny; italští studenti; správné užívání léků; rizika

Level of understanding of medical terms among italian students

Problems related to medical treatment and health literacy are nowadays a considerable difficulty, particularly if awareness of them is low. There is still a lack of information about students' understanding of medical recommendations. The aim of this work was to determine the understanding of medical terms among Italian students and to find out if there is any relation between understanding and age, gender, education or parental occupation. The research was realized via questionnaires in the Marche region of Central Italy in 2015. Students were chosen at random from grammar schools, vocational schools and the local university. 387 completed questionnaires were subsequently evaluated. The level of understanding of medical terms among students was quite poor. Most of the terms included in the study were known to only a third of respondents on average. A significant link between the comprehension of medical terms and education level or parental occupation was observed, especially in the terms that are not commonly used. Nevertheless, no relation between knowledge of medical terms and gender was found. This topic, which requires attention, should be investigated because of correct implementation of preventive medicine programs.

Keywords: medical terms; Italian students; correct use of medicine; risk

Vloženo: 7. listopad 2016; Přijato: 1. prosinec 2016; Zveřejněno: 1. červen 2016  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Grappasonni I, Klusoňová H, Kračmarová L, Petrelli F. Míra porozumění odborným lékařským termínům u italských studentů. Čes. slov. farm. 2016;65(6):216-220. doi: 10.36290/csf.2016.042.
Stáhnout citaci

Reference

  1. Altin S. V., Stock S. The impact of health literacy, patient-centered communication and shared decision-making on patients' satisfaction with care received in German primary care practices. B.M.C. Health Serv. Res. 2016; 30, 450. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  2. Nair S. C., Satish K. P., Sreedharan J., Ibrahim H. Assessing health literacy in the eastern and middle-eastern cultures. B.M.C. Public Health 2016; 19, 831. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  3. Palumbo R. Discussing the effects of poor health literacy on patients facing HIV: a narrative literature review. Int. J. Health Policy Manag. 2015; 4, 417-430. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  4. Pharmaceutical Care Network Europe Foundation. Classification for drug related problems V6.02. 2010. http://www.pcne.org/upload/files/11_PCNE_classification_V6-2.pdf (11. 11. 2014)
  5. World Health Organization. International Drug Monitoring: The role of national centres. Report of a WHO meeting. Geneva: World Health Organization 1972; 47 p.
  6. The Directive 2010/84/EU of the European Parliament and of the Council of 15 December 2010. Strasbourg: Official Journal of the European Union 2010. http://ec.europa.eu/health/files/eudralex/vol-1/dir_2010_84/dir_2010_84_en.pdf(9.12.2014)
  7. Walker R., Whittlesea C. Clinical pharmacy and therapeutics. 4th ed. Edinburgh: Churchill Livingstone 2007; 900.
  8. World Health Organization. Health promotion glossary. Division of health promotion, education and communications (HPR) and health education and health promotion unit (HEP). Geneva: World Health Organization 1998; 24 p.
  9. Scudder L. Words and well-being: how literacy affects patient health. J.N.P. 2006; 2, 28-35. Přejít k původnímu zdroji...
  10. Chisolm D. J., Buchanan L. Measuring adolescent functional health literacy: a pilot validation of the test of functional health literacy in adults. J. Adolesc. Health. 2007; 41, 312-314. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  11. Ministero della Salute. Direzione Generale del sistema informativo e statistico sanitario. http://www.salute.gov.it/portale/documentazione/p6_2_8_1_1.jsp?id=14 (25. 6. 2013).
  12. Davis T. C., Federman A. D., Bass P. F., Jackson R. H., Middlebrooks M., Parker R. M., Wolf M. S. Improving patient understanding of prescription drug label instruction. J. Gen. Intern. Med. 2008; 24, 57-62. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  13. Gazmararian J. A., Williams M. V., Peel J., Baker D. W. Health literacy and knowledge of chronic disease. Patient Educ. Couns. 2003; 51, 267-275. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  14. Golbeck A., Paschal A., Jones A., Hsiao T. Correlation reading comprehension and health numeracy among adults with low literacy. Patient Educ. Couns. 2011; 84, 132-134. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  15. Roter D. L. Oral literacy demand of health care communication: Challenges and solutions. Nurs. Outlook 2011; 59, 79-84. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  16. Ferguson L. A, Pawlak R. Health literacy: The road to improved health outcomes. J.N.P. 2011; 7, 123-129. Přejít k původnímu zdroji...
  17. Davis T. C, Wolf M. S., Bass P. F., Middlebrooks M., Kennen E., Baker D. W., Bennett C. L., Durazo-Arvizu R., Bocchini A., Savory S., Parker R. M. Low literacy impairs comprehension of prescription drug warning labels. J. Gen. Intern. Med. 2006; 21, 847-851. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  18. Bohlman L. N., Panzer A. M., Kindig D. A. Health literacy: a prescription to end confusion. Washington, DC: The National Academies Press 2004; b346 p.
  19. Parikh N. S., Parker R. M., Nurss J. R., Baker D. W., Williams M. V. Shame and health literacy: the unspoken connection. Patient Educ. Couns. 1996; 27, 33-39. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  20. Driessnack M., Chung S., Perkhounkova E., Hein M. Using the "Newest Vital Sign" to assess health literacy in children. J. Pediatr. Health Care 2014; 28, 165-171. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  21. Connor M., Mantwill S., Schulz P. J. Functional health literacy in Switzerland - Validation of German, Italian, and French health literacy test. Patient Educ. Couns. 2013; 90, 12-17. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  22. van der Heide I., Rademakers J., Schipper M., Droomers M., Sørensen K., Uiters E. Health literacy of Dutch adults: a cross sectional survey. B.M.C. Public Health 2013; 13, 179. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  23. Chan F. W., Wong F. Y., So W., Kung K., Wong C. K. How much do elders with chronic conditions know about their medication? B.M.C. Geriatr. 2013; 13, 59. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  24. Patel M. J., Khan M. S., Ali F., Kazmi Z., Riaz T., Awan S., Sorathia A. L. Patients' insight of interpreting prescriptions and drug labels - a cross sectional study. PloS One 2013; 8, e65019. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...




Česká a slovenská farmacie

Vážená paní, pane,
upozorňujeme Vás, že webové stránky, na které hodláte vstoupit, nejsou určeny široké veřejnosti, neboť obsahují odborné informace o léčivých přípravcích, včetně reklamních sdělení, vztahující se k léčivým přípravkům. Tyto informace a sdělení jsou určena výhradně odborníkům dle §2a zákona č.40/1995 Sb., tedy osobám oprávněným léčivé přípravky předepisovat nebo vydávat (dále jen odborník).
Vezměte v potaz, že nejste-li odborník, vystavujete se riziku ohrožení svého zdraví, popřípadě i zdraví dalších osob, pokud byste získané informace nesprávně pochopil(a) či interpretoval(a), a to zejména reklamní sdělení, která mohou být součástí těchto stránek, či je využil(a) pro stanovení vlastní diagnózy nebo léčebného postupu, ať už ve vztahu k sobě osobně nebo ve vztahu k dalším osobám.

Prohlašuji:

  1. že jsem se s výše uvedeným poučením seznámil(a),
  2. že jsem odborníkem ve smyslu zákona č.40/1995 Sb. o regulaci reklamy v platném znění a jsem si vědom(a) rizik, kterým by se jiná osoba než odborník vstupem na tyto stránky vystavovala.


Ne

Ano

Pokud vaše prohlášení není pravdivé, upozorňujeme Vás,
že se vystavujete riziku ohrožení svého zdraví, popřípadě i zdraví dalších osob.