ČASOPIS ČESKÉ FARMACEUTICKÉ SPOLEČNOSTI A SLOVENSKÉ FARMACEUTICKÉ SPOLEČNOSTI

Čes. slov. farm. 2009, 58(5):230-236

Příspěvek k vývoji reklamy ve farmacii I

V. Vranová1,*, V. Rusek2
1 Veterinární a farmaceutická univerzita Brno, Ústav aplikované farmacie
2 Univerzita Karlova v Praze, Farmaceutická fakulta v Hradci Králové, České farmaceutické muzeum v Kuksu

Reklama je součástí obchodu od dob jeho vzniku. Velký rozmach reklamy nastal po vzniku knihtisku a vydávání prvních novin, které umožňovaly účinnou inzerci. Reklamě nebo propagaci se nevyhýbali ani lékaři, léčitelé, lékárníci či prodejci bylin nebo přímo léčivých přípravků. Cílem reklamních aktivit byl nejen pacient, ale i lékař a lékárník. Byla to reklama mediální (tisková, obrazová, zvuková), pak reklama přímá (obchodní zástupci, osobní vztahy, dopisy) i budování dobrého jména společnosti (firemní značka, kongresy, výstavy, sponzoring).

Klíčová slova: reklama ve farmacii; dějiny; farmaceutické speciality

Contributions to the development of advertising in pharmacy I

Advertising has been a part of the trade since its very beginning. An expansion of advertising began after the invention of book printing and the birth of newspapers, which made advertising effective. Advertising was also used by physicians, healers, pharmacists, herbalists, and quacks. Advertising activities were targeted not only at patients but also at (general) practitioners and pharmacists. Many types of advertising have been used, for instance mass advertising (press, visual, audio), direct advertising (sales representatives, friendly business relations, and personal letters), and goodwill (sponsoring, charity).

Keywords: advertising in pharmacy; pharmaceutical specialities; development of pharmaceutical practice

Vloženo: 3. září 2009; Přijato: 29. říjen 2009; Zveřejněno: 1. květen 2009  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Vranová V, Rusek V. Příspěvek k vývoji reklamy ve farmacii I. Čes. slov. farm. 2009;58(5-6):230-236.
Stáhnout citaci

Reference

  1. Vošahlíková, P.: Zlaté časy české reklamy. Praha: Karolinum 1999; 15
  2. Zákon číslo 40/1995 Sb. o regulaci reklamy, ve znění pozdějších předpisů
  3. Slovník naučný dr. Františka Ladislava Riegra. Díl 7. Praha: Kober 1868; 308.
  4. Ottův slovník naučný, Díl 21. Praha: J. Otto 1904; s. 456.
  5. Rusek, V. a kol.: Kapitoly z dějin československé farmacie. Bratislava: Slovenské pedagogické nakladateľstvo 1970.
  6. Šedivý, E.: Příspěvky k dějinám lékárnictví na Moravě a ve Slezsku. Praha 1905; 152.
  7. Jachan: Exkurse firmy B. Fragner. Časopis československého lékárnictva 1936; XVI (12), Mladá farmacie, V, č. 2, s. 12.
  8. Ze dne. Časopis československého lékárnictva, 1936; XVI (10), 222-223.
  9. Ze spolku. Časopis československého lékárnictva, 1938; XVIII (3), Mladá farmacie, VI, č. 5, s. 41-43.
  10. Ze dne. Časopis československého lékárnictva, 1938; XVIII (7), 135.
  11. Ze dne. Časopis československého lékárnictva, 1934; XIV (5), 150.
  12. Ze dne. Časopis československého lékárnictva, 1933; XIII (8), 248.
  13. Ze dne. Časopis československého lékárnictva, 1936; XVI (4), 94.




Česká a slovenská farmacie

Vážená paní, pane,
upozorňujeme Vás, že webové stránky, na které hodláte vstoupit, nejsou určeny široké veřejnosti, neboť obsahují odborné informace o léčivých přípravcích, včetně reklamních sdělení, vztahující se k léčivým přípravkům. Tyto informace a sdělení jsou určena výhradně odborníkům dle §2a zákona č.40/1995 Sb., tedy osobám oprávněným léčivé přípravky předepisovat nebo vydávat (dále jen odborník).
Vezměte v potaz, že nejste-li odborník, vystavujete se riziku ohrožení svého zdraví, popřípadě i zdraví dalších osob, pokud byste získané informace nesprávně pochopil(a) či interpretoval(a), a to zejména reklamní sdělení, která mohou být součástí těchto stránek, či je využil(a) pro stanovení vlastní diagnózy nebo léčebného postupu, ať už ve vztahu k sobě osobně nebo ve vztahu k dalším osobám.

Prohlašuji:

  1. že jsem se s výše uvedeným poučením seznámil(a),
  2. že jsem odborníkem ve smyslu zákona č.40/1995 Sb. o regulaci reklamy v platném znění a jsem si vědom(a) rizik, kterým by se jiná osoba než odborník vstupem na tyto stránky vystavovala.


Ne

Ano

Pokud vaše prohlášení není pravdivé, upozorňujeme Vás,
že se vystavujete riziku ohrožení svého zdraví, popřípadě i zdraví dalších osob.