ČASOPIS ČESKÉ FARMACEUTICKÉ SPOLEČNOSTI A SLOVENSKÉ FARMACEUTICKÉ SPOLEČNOSTI

Čes. slov. farm. 2007, 56(1):42-45

Analýza zásobovací situace v lékárnách I. Zásobování léčivy a zdravotnickými prostředky z pohledu lékáren a distributora

B. Macešková1, J. Vyhnalíková2
1 Verinární a farmaceutická univerzita Brno, Ústav aplikované farmacie
2 Lékárna U lva, Mikulov

Práce popisuje v současnosti používané způsoby objednávání, jejich časovou náročnost, klady a zápory. Výsledky rozboru dat z lékáren byly porovnány s údaji zjištěnými analýzou dat poskytnutých distributorem. Metodika práce zahrnuje: dotazníkový průzkum, metodu autosnímku a rozbor archivních dat z lékáren a od distributora. Nejčastější odpovědí na počet dodávajících velkodistributorů je 2 (38,1 % lékáren) a 3 (33,3 % lékáren), lékárny od nich nejčastěji odebírají 3x denně (28,1 % lékáren). K sestavení objednávky přistupuje 61,9 % lékáren intuitivně, 38,1 % využívá možnosti automatického návrhu objednávky PC systémem. 66,6 % lékáren využívá modemového objednávání, výhodami jsou rychlost (49,3 %), časová dostupnost (41,2 %), přehled o potvrzených přípravcích (28,5 %) a finanční zvýhodnění (23,8 %). Průměrný čas objednávání činí 21 minut denně pro telefonické objednávky a 4 minuty denně pro modemové objednávky, průměrný podíl ve využití jednotlivých způsobů objednávání je 59,1 % : 40,9 % položek ve prospěch modemových objednávek. Na případu konkrétní lékárny je ukázán dopad změn vyplývajících z přechodu z objednávání výhradně telefonického na objednávání převážně pomocí modemu, časová úspora činila 62,5 % (ze 14,4 s na 5,4 s na l objednávanou položku). Z rozboru dat od distributora vyplývá nárůst podílu položek i balení objednávaných modemem (z 22,2 %, resp. 20,6 % v roce 2000 na 54,5 % resp. 49,8 % v roce 2004).

Klíčová slova: lékárna; objednávání léčiv; distribuce léčiv

Analysis of supplying situation in pharmacies I. Supply with medicaments and health appliances from the viewpoint of pharmacies and distributors

The paper describes the contemporary methods of ordering, their demands for time, and positive and negative aspects. The results of the analysis of the data from pharmacies were compared with the data found by analyzing the data provided by the distributor. The methodology of the paper includes: a questionnaire survey, the method of the autopicture, and an analysis of archival data from pharmacies and distributors. The most frequent response to the question concerning the number of supplying wholesale distributors is two (38.1 % of pharmacies) and three (33.3 % of pharmacies); pharmacies receive supplies from them most frequently three times a day (28.1 % of pharmacies). 61.9 % of pharmacies compile the orders intuitively, 38.1 % of them use the possibilities of the automatic proposal of the order using a PC system. 66.6 % of pharmacies utilize modem ordering whose advantages are rapidity (493 %), time availability (41.2 %), a list of confirmed preparations (28.5 %), and financial advantageousness (23.8 %). The average time of ordering amounts to 21 min a day for telephone orders and 4 min a day for modem orders, the average proportion in the use of the individual methods of ordering is 59.1 % to 40.9 % of items to the benefit of modem orders. A concrete pharmacy was selected to demonstrate the effect of changes resulting from the transition from exclusively telephonic ordering to prevalently modem ordering; saved time period amounted to 62.5 % (from 14.4 s to 5.4 s per l ordered item). The analysis of distributors' data reveals an increase in the share of the items and packages ordered via modem (from 22.2 %, and 20.6 %, respectively, in the year 2000, to 54.5 % and 49.8 %, respectively, in the year 2004).

Keywords: pharmacy; drug ordering; drug distribution

Vloženo: 5. prosinec 2006; Přijato: 12. prosinec 2006; Zveřejněno: 1. leden 2007  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Macešková B, Vyhnalíková J. Analýza zásobovací situace v lékárnách I. Zásobování léčivy a zdravotnickými prostředky z pohledu lékáren a distributora. Čes. slov. farm. 2007;56(1):42-45.
Stáhnout citaci

Reference

  1. Zákon č. 79/1997 Sb., o léčivech a o změnách a doplnění některých souvisejících zákonů, v platném znění.
  2. Vyhláška č. 411/2004 Sb., kterou se stanoví správná výrobní praxe, správná distribuční praxe a bližší podmínky povolování výroby a distribuce léčiv včetně medikovaných krmiv, v platném znění.
  3. www.sukl.cz, pokyn DIS-11, 2006
  4. www.sukl.cz/cs38spotrebalec, 2006
  5. www.avel.cz, 2006
  6. Obchodní podmínky, www3.gehe.cz/cs, 2006
  7. Mediox 2000, uživatelská příručka (www.apatykaservis.cz, 2006)
  8. Lekis, uživatelská příručka. LEKIS 1992-2004, revision XI/2003, ver. 496, 263 s.
  9. Farmis, www.pharmis.cz, 2006.
  10. PenWin, Pentenium, www.ariel.cz, 2006.
  11. Prodejní portál PIN, www.phoenix.cz, 2006.
  12. e-shop, www.gehe.cz, 2006.
  13. Hromasová, J.: Studie dělby práce v lékárnách. Diplomová práce. FaF KU Bratislava, 1968.
  14. Vytasil, M.: Časové sledování některých lékárenských administrativních prací. Diplomová práce. FaF UK Hradec Králové, 1984-1985.
  15. Veselá, J.: Sociologický výzkum. Univerzita Pardubice, 2000, 59 s.
  16. Z historie firmy, www.phoenix.cz/cz303, 2006.




Česká a slovenská farmacie

Vážená paní, pane,
upozorňujeme Vás, že webové stránky, na které hodláte vstoupit, nejsou určeny široké veřejnosti, neboť obsahují odborné informace o léčivých přípravcích, včetně reklamních sdělení, vztahující se k léčivým přípravkům. Tyto informace a sdělení jsou určena výhradně odborníkům dle §2a zákona č.40/1995 Sb., tedy osobám oprávněným léčivé přípravky předepisovat nebo vydávat (dále jen odborník).
Vezměte v potaz, že nejste-li odborník, vystavujete se riziku ohrožení svého zdraví, popřípadě i zdraví dalších osob, pokud byste získané informace nesprávně pochopil(a) či interpretoval(a), a to zejména reklamní sdělení, která mohou být součástí těchto stránek, či je využil(a) pro stanovení vlastní diagnózy nebo léčebného postupu, ať už ve vztahu k sobě osobně nebo ve vztahu k dalším osobám.

Prohlašuji:

  1. že jsem se s výše uvedeným poučením seznámil(a),
  2. že jsem odborníkem ve smyslu zákona č.40/1995 Sb. o regulaci reklamy v platném znění a jsem si vědom(a) rizik, kterým by se jiná osoba než odborník vstupem na tyto stránky vystavovala.


Ne

Ano

Pokud vaše prohlášení není pravdivé, upozorňujeme Vás,
že se vystavujete riziku ohrožení svého zdraví, popřípadě i zdraví dalších osob.